Influenser marketing
Za početak, odakle uopšte ideja da pišem na ovu temu?
Većina vlasnika malih biznisa (pa i ja) započne svoj biznis iz ljubavi prema svom poslu, a onaj deo koji se tiče marketinga i finansija učimo usput i vodimo se intuicijom. Iako je internet pun raznoraznih saveta, uglavnom ti saveti dolaze od ljudi koji takođe nešto prodaju (e-book, kurs ili nešto treće), profesionalnih marketera ili samih influensera, pa je njihovo iskustvo drugačije.
Zato već dugo želim da napišem nešto o tome kako bi drugi vlasnici malih biznisa izbegli da prave iste greške koje smo mi pravili.
Da odmah razjasnimo jednu stvar - mi nismo protivnici influenser marketinga.
Kada npr. neko ko se bavi sportom reklamira brend sportske opreme ili kada frizer reklamira proizvode za negu kose, to može da ispadne odlično. Takve saradnje izgledaju prirodno i nekada umeju da budu jako korisne jer čujemo informacije iz perspektive nekoga ko se više razume u tu vrstu proizvoda od prosečnog korisnika.
Naravno, uglavnom se ovakvi spojevi viđaju kod velikih firmi i do takvih saradnji ne dolazi slučajno, već su uključene agencije ili celi timovi.
Nismo protivnici ni saradnji sa mikro influenserima, naročito za biznise koji su tek počeli. Instagram reklama može da bude dobar način da nađete prve pratioce, ali da biste izgradili poverenje kod budućih kupaca, influenser marketing može da uradi mnogo toga.
Ali da se vratimo nazad na ono "vlasnici malih biznisa često nemaju pojma o marketingu" od malopre i kako je za nas izgledao taj put.
Iako smo znali za influenser marketing i kada smo otvorili društvene mreže, moj stav je bio da:
- ne želim da prvi kontaktiramo profile i nudimo saradnje
- ne želim da plaćamo influensere za reklamu
Iako su ove odluke verovatno loše iz ugla nekoga ko se bavi marketingom, meni je izgledalo kao ispravna odluka da zadržimo integritet, tj. da saradnje koje radimo ne budu samo zbog toga da bi neko dobio besplatne proizvode ili novac, već rezultat nečije želje da predstavi naše proizvode svojoj publici.
Ubrzo smo dobili prve predloge za saradnje. To su uglavnom bile devojke i žene koje imaju svoje blogove (mada je bilo i onih kojima je IG glavni način komunikacije) i koje su to shvatale vrlo ozbiljno. Dogovor je uglavnom bio isti - mi smo slali proizvod(e) po želji, a oni su pisali recenziju, pravili fotografije i postavljali objavu i storije na svojim profilima. Pošto tada nismo imali fotografa u timu, često smo dobijali i fotografije koje možemo da koristimo na profilu što nam je bilo jako korisno.
Trudili smo se da izaberemo one ljude koji mogu da uklope rokovnike u sadržaj svog bloga ili profila i najčešće su saradnje bile uspešne i ti ljudi i danas prate naš profil, pa čak i povremeno podele neku novost ili objavu koja im se dopadne.
PRAĆENJE POTENCIJALNIH SARADNIKA I REZULTATA SARADNJI
Kako su godine prolazile, tako se i broj predloga za saradnju povećavao. Neke ljude smo odbili samo zato što su se javili u periodima kada je manje interesovanje za rokovnike, a posle par meseci bismo potpuno zaboravili na njih. Nekada se dešavalo da se više njih javi u isto vreme i da nekoga moramo da odbijemo samo zbog toga.
Takođe, nismo zapisivali utiske o saradnjama, pa smo na taj način propustili da nastavimo saradnju sa nekim ljudima koji su na dobar način predstavili naše proizvode.
PRVI UTISAK JE VAŽAN
Ono što je nama pravilo razliku da uopšte i razmotrimo nečiji profil je način na koji nam se prvi put predstavi. Ukoliko vam ne stigne DM od influensera sa 300k pratilaca, logično je da za početak želite da saznate nešto o njima, statistici njihovog profila i zašto žele da predstave vaše proizvode. Ako dobijete DM u kom piše samo "saradnja?", uglavnom su u pitanju jako mlade devojke ili neko ko samo želi da dobije što više besplatnih proizvoda i takva saradnja će najverovatnije biti loša. A to nas dovodi do sledeće stavke.
OK JE REĆI NE
Saradnja sa influenserima treba da donese korist i jednoj i drugoj strani. Koliko god da je vaš biznis mali, vi ste ti koji dajete svoj proizvod za koji ste izdvojili novac i vreme i ne treba da vas bude sramota da kažete "ne". Uglavnom ćete naići na razumevanje sa druge strane, mada to ne mora da bude slučaj.
Pre nekog vremena nam se javila osoba koja je tvrdila da ima uspešan TikTok profil (nije poslala link niti ga je bilo u opisu profila, tako da nismo imali prilike da se uverimo u to), i kada smo kulturno odbili saradnju, dobili smo sledeći odgovor: "i vi ste neka firma, ne možete jedan rokovnik da poklonite".
Na svu sreću, ovakvi slučajevi su retki. Ali mali biznisi na internetu mogu da budu laka meta raznih prevaranata, pa ne dopustite da vas nečiji bezobrazluk, insistiranje ili veliki broj pratilaca ubede da uradite nešto što ne želite.
A kada naiđete na nekoga ko deluje kao dobar izbor, razmislite unapred kako želite da ta saradnja izgleda.
POSTAVITE USLOVE
Da biste osigurali da će saradnja proći kako treba, razmislite unapred koliko proizvoda ili novca ste spremni da izdvojite. Da li ćete ponuditi novčanu nadoknadu, PR paket sa različitim proizvodima ili samo jedan proizvod, odluka je na vama. Takođe, razmislite šta je to što želite da dobijete zauzvrat - koliko postova, storija, reelsa itd. Pošto verovatno i sami kreirate sadržaj za društvene mreže, budite svesni koliko vremena koji tip objave oduzima i ne preterujte sa zahtevima.
PAID PARTNERSHIP
Instagram je relativno skoro uveo ovu opciju kojom se označava da je neki sadržaj sponzorisan. I to je u redu, jer u najvećem broju slučajeva, vašim pratiocima će biti jasno da je neka objava sponzorisana i to nije nešto što treba da krijete.
SPONZORISANJE DOGAĐAJA
Ukoliko dobijate pozive za saradnju od influensera, vrlo je verovatno da ste ili ćete nekada dobili ponudu za sponzorisanje projekata, manifestacija i događaja, najčešće u organizaciji studenata različitih fakulteta ili humanitarnih organizacija. Za razliku od influenser marketinga, za sponzorisanje događaja je potrebno izdvojiti više proizvoda, a rezultati nisu odmah vidljivi, tj. ne dobijate objave gde možete da pratite rezultate. Ukoliko želite da budete prepoznatljivi kao brend koji brine o mladima ili je društveno odgovoran i možete da izdvojite dovoljno proizvoda da sponzorišete više sličnih događaja u toku godine, to možda da bude dobar način da se izdvojite od konkurencije. Ukoliko je nabavna cena vaših proizvoda visoka ili pravite male serije ručno rađenih proizvoda, razmislite da li vam se takav marketing isplati.
Ukoliko imate iskustvo sa ovom vrstom marketinga, bilo bi mi drago da čujem vaše mišljenje (pišite u DM ili na mejl).
INFLUENCER MARKETING VS AFFILIATE MARKETING
I na kraju ovog teksta dolazimo do poente priče, tj. zašto već par godina ne radimo saradnje sa novim influenserima i zašto u narednom periodu želimo da se fokusiramo samo na ambasador program.
Imamo tu sreću da mnogi naši kupci žele da pokažu svoje nove rokovnike, najčešće jer su sami dizajnirali korice ili se na njima nalazi njihov tekst. Takođe, imamo još veću sreću da mnogi naši kupci imaju priličan broj pratilaca na društvenim mrežama. Kada pogledamo broj storija koji nam stižu od zadovoljnih kupaca, deluje nepošteno prema njima da iste rokovnike poklanjamo nekome ko nikada ranije nije kupio nijedan proizvod od nas.
Zato, umesto da se nadamo da će saradnja sa nekim influenserom biti uspešna, želimo da nagradimo one koji provereno vole naše proizvode i žele da prikažu kako ih koriste. Pored toga, od ove godine ćemo uvesti i nekoliko sniženja koja će važiti samo za one koji nas redovno prate na društvenim mrežama. Na taj način želimo da izgradimo zajednicu, umesto da boost-ujemo broj pratilaca na društvenim mrežama.
ZA KRAJ
Od kraja 2016. godine kada smo otvorili društvene mreže, situacija sa influenser marketingom se značajno promenila. Mikro influenseri su u međuvremenu i ovde prepoznati kao dobar način da velike kompanije dođu do većeg broja kupaca za manje novca, pa su se i uslovi za saradnje sa njima menjali.
Influenser marketing može da bude od velike pomoći da predstavite svoje proizvode široj publici, ali postoji rizik od toga da ćete pokloniti porizvode ili dati novac, a dobiti minimalan trud sa druge strane. Zato, pažljivo birajte osobe sa kojima ćete sarađivati, ne ustručavajte se da odbijete predloge za saradnju, postavite uslove koji će odgovarati i jednoj i drugoj strani i beležite rezultate saradnji kako biste mogli da ih ponovite u budućnosti.
NAPOMENA: Sve što je gore napisano je naše iskustvo i ne mora da znači da će se bilo šta od toga odnositi i na vaš biznis.